Waarom is water drinken tijdens werktijd zo belangrijk

23 augustus 2022

Een goed en relevant onderwerp voor een blog. Speciaal in de periode van droogte en hitte. Hoe houden we ons zelf fris? Hoe blijven we scherp, vitaal en gezond? Het belang van voldoende water drinken is over het algemeen bekend, schat ik zo in. Maar hoe belangrijk is water voor de effectiviteit en productiviteit tijdens ons werk? Daar gaat deze blog over.

Waarom is water gezond?

Ons lichaam bestaat voor 70-75% uit water. Dat is gemiddeld. Vooral ons brein, dat we nodig hebben bij ons werk, bestaat zelfs voor 80 - 90% uit water. Het is belangrijk om voldoende water door de dag heen te drinken. Een goede hydratatie verfrist en zorgt ervoor dat voedingsstoffen vervoerd worden en dat afvalstoffen makkelijker worden afgevoerd. Ook houdt het je lichaamstemperatuur goed op niveau.

Zorg dat je voldoende water drinkt tijdens je dag. Dus naast koffie en thee , drink ook voldoende water. Zeker als je de nodige koffie drinkt op een werkdag is water drinken nog belangrijker. Koffie droogt je min of meer uit. Of eigenlijk koffie droogt niet je uit maar de cafeïne die in de koffie zit, zorgt ervoor dat vocht sneller je lichaam verlaat. Cafeïne stimuleert je nieren. Drink dus voldoende …maar wat is voldoende?

Goede vraag en lastig te beantwoorden. Het is afhankelijk van veel factoren zoals temperatuur, activiteit, luchtvochtigheid en ook je gewicht en bloedsuikerspiegel etc Belangrijk is dat je er voor zorgt dat goed gehydrateerd blijft tijdens je dag. Voldoende drinken heeft ook vooral met frequentie te maken. Drink gedurende de dag constant beetjes water. En voorkom een gevoel van dorst. Bij dorst ben je eigenlijk al iets te laat. Drink je op jouw werkdag nauwelijks water dan loop je de kans op een tekort van 2 % van je lichaamsgewicht of meer op te lopen. Effect: concentratie en focus prestaties nemen direct sterk af en je loopt kans op een koortsig gevoel in de middag en lichte hoofdpijn.

Zeker als je mentaal druk bezig bent vergeet je vaak voldoende te drinken. Je dorstprikkel wordt overruled door andere op dat moment sterkere prikkels. Ik heb dat deze zomervakantie ook weer bij onze zoon (7 jaar) gezien. Zijn we thuis dan vraagt hij regelmatig om ranja en water. Maar in het zwembad is hij zo druk dat wij hem af en toe moeten roepen om te drinken. Anders komt het er niet van. Zo gaat dat met ons op het werk ook. Ben je gefocust met een taak of een project bezig dan vergeet je gemakkelijk regelmatig te drinken maar ook een kleine pauze in te lassen. “Je bent net lekker bezig!”

Hoeveel liter water op werk?

Het advies is 2-3 liter water per dag. Als je ervan uitgaat dat het goed is om na het opstaan een halve liter te drinken. Drink dan tijdens je werkdag een liter in de ochtend en een liter in de middag. Een andere berekening van vaststelling. Deel je gewicht door 30. Ik ben 91 kg. Dat betekent voor mij een goede 3 liter. Twijfel je of je voldoende drinkt. Check dan je urine op kleur. Op internet vind je urine meters die door kleur aangeven of je voldoende gehydrateerd bent. Stelregel hoe lichter je urine van kleur hoe beter het is.

Veel water drinken tijdens warm weer

Zeker bij warm weer is regelmatig water drinken extra belangrijk. Een goed glas ieder uur is dan aan te bevelen.

Hoe zorg ik ervoor dat ik voldoende water drink op mijn werk?

Tip 1 | Zorg dat je altijd water bij je hebt in een dopper of fles

De belangrijkste tip: zorg dat je altijd water bij je hebt in een dopper of fles. En deze in je werk tas of rugzak doet. Persoonlijk reis ik voor mijn werk veel met auto en trein. Als ik vergeet mijn waterfles mee te nemen, drink ik zo’n 3-4 uren op een dag zeker geen water. Dat is een gemiste kans.

Tip 2 | Pak bij elke kop koffie of thee ook een glas water

Een andere tip is om bij iedere kop koffie / thee die je op je werkt drinkt ook een glas water te drinken. Je gedrag veranderen is gemakkelijker als je aansluit bij al bestaande gedragingen. Zo krijg je spelenderwijs een aantal glazen binnen. En integreer je water op je werk.

Tip 3 | Maak water drinken extra aantrekkelijk

Regelmatig breng ik mijn werkdag door bij een hotel of congrescentrum. Soms zie je daar prachtige glazen potten met kleine waterkraantjes eraan, gevuld met water en groente en andere kannen met water en fruit. Venkel, komkommer, sinaasappelschijfjes, limoenen en citroenschijfjes. Het ziet er allemaal super aantrekkelijk uit en smaakt extra verfrissend. Nu snap ik heel goed dat dit veel werk met zich meebrengt. Maar enkele partjes citroen, sinaasappel of appel toevoegen aan een kan water is toch een kleine moeite. Een extra voordeel van bv citroensap in je water is dat je water base wordt. Goed tegen verzuring door stress, voeding en vervuiling.

Tip 4 | Organiseer support in meerdere vormen

Zeker als je niet gemakkelijk de nodige hoeveelheid water drinkt tijdens je werkdag, vraagt meer drinken echt een gedragsverandering van jou. Support organiseren help je dan. Waar kun je aan denken.

  • Hang een urine meter in het toilet of boven het urinoir. Dat maakt jou en je collega’s alert
  • Vraag een naaste collega om je af en toe te attenderen
  • Kies voor een support waterfles. Zelf gebruik ik de fles op de foto. De fles support mij op een grappige manier om voldoende water te drinken. En het werkt echt aanstekelijk. Als de fles op het aanrecht staat , vragen mijn twee jongste kids ook regelmatig. Mag ik eruit drinken?


We gaan weer een heerlijk warme week tegemoet.
Wens je een fijne en goed gehydrateerde werkdag toe.

Rob Pijlman

Ondernemer en trainer

Rob is een persoonlijkheid die op geheel eigen wijze anderen (en mij) spiegelt, confronteert, motiveert, inspireert en aanzet om jezelf echt te zien en positief te verbeteren. De wijze waarop Rob dat doet in zijn trainingen is vanuit zijn hart. Dat merk je, dat voel je en dat raakt je doordat zijn inzichten vaak treffend zijn. In trainingen zet hij jou in je kracht waardoor jij groeit in effectiviteit!

Lees meer over Rob Pijlman