Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100

5 Redenen om te werken met takenlijstjes

Werken met takenlijstjes is voor sommige mensen heel gewoon. Anderen maken er totaal geen gebruik van. Dan zijn er ook nog mensen die het een beetje in het midden houden. Zij werken met takenlijstjes. Zij weten precies welke taken zij moeten uitvoeren op een werkdag en organiseren de volgorde in hun hoofd. Ook prima wanneer je je dan goed aan de volgorde kunt houden. Het Effectieve Werken is groot voorstander van werken met takenlijstjes en dat is natuurlijk niet voor niets. Wij geven je 5 belangrijke redenen om direct te gaan werken met takenlijstjes als je dat nu niet doet.

 

1. Goed voor je time management

Een goed time management begint onder meer met het helder maken van je taken en het inplannen van deze taken op basis van prioriteit. Hiervoor zou je gebruik kunnen maken van de prioriteitenmatrix. Door te werken met takenlijstjes kun je al je taken goed in kaart brengen en heb je daadwerkelijk een overzicht op je bureau liggen van wat je nog te doen staat. Een takenlijstje is vaak korter op papier dan in je hoofd. Dit heeft te maken met het feit dat er in je hoofd nog veel meer zaken afspelen die helemaal niet op je takenlijstje staan. Je bent dus beter georganiseerd en goed bezig met je time management als je gebruik maakt van takenlijstjes.

 

2. Het is heel makkelijk

Veel mensen die geen gebruik maken van takenlijstjes hebben hetzelfde excuus: het kost te veel tijd. Onzin! Je kunt heel makkelijk een goede takenlijst maken. Hiervoor heb je geen speciale programma’s of andere hulpmiddelen nodig. Je kunt een takenlijst maken door je taken op een goede volgorde op een papiertje te schrijven, maar je kunt ook een computerprogramma gebruiken om een takenlijst te maken. Je kunt bijvoorbeeld Excel gebruiken voor takenlijsten en planningen, zoals je in onderstaande video kunt zien.

 

 

3. Je ervaart minder stress

Werken met takenlijstjes zorgt ervoor dat je veel minder stressgevoelens ervaart. Mensen hebben snel het idee dat zij nog maar heel weinig tijd hebben op een dag en toch nog heel veel af moeten ronden. Dit zorgt voor veel stress! Takenlijstjes zorgen ervoor dat je taken helder in beeld worden gebracht en dat je precies weet waar je aan toe bent voor de hele dag. Je kunt effectief met je time management aan de slag en goed inplannen wat je doet, wanneer je het doet en hoe je het doet. Dit zorgt ervoor dat je stressgevoelens direct verminderen. Je kunt dan ook effectief een burn-out voorkomen.

 

4. Je werkt positiever

Wanneer je werkt met takenlijstjes, dan kun je je werkdag met een veel positiever gevoel doorlopen. Hier is wel een voorwaarde voor: je moet ervoor zorgen dat je je takenlijstjes daadwerkelijk afwerkt. Geen uitstelgedrag dus! Een takenlijstje dat nooit af is zorgt voor extra stress. Een takenlijstje waarvan de hele dag door taken worden afgestreept zorgt voor een positief en tevreden gevoel. Ga er dus echt goed mee aan de slag.

 

5. Meer werktevredenheid

Je gaat elke dag naar je werk. Een deel van de mensen doet dit fluitend, een ander deel doet dit met goede tegenzin. Je werk vormt een groot deel van je leven. Door de weeks gaat 33 procent van je tijd naar je werk, minimaal, wanneer je fulltime werkt. Werktevredenheid is daarom heel belangrijk. Als je elke dag met takenlijstjes werkt die je daadwerkelijk aan het einde van de dag in de prullenbak kunt gooien omdat alles af is, dan ervaar je een veel groter gevoel van werktevredenheid. Dit zorgt ervoor dat je ook meer tevreden bent over je leven in het algemeen.

 

 

Tip:

Meer leren over time management? Volg onze cursus time management!

> Meer weten?

Zorg voor een goed time management

Een goed time management is heel belangrijk en werken met takenlijstjes is een goed begin. Natuurlijk kun je ook eens denken over het volgen van een leuke time management cursus. Bekijk eens online onze trainingsmogelijkheden of vraag een gratis brochure aan om meer te weten te komen over wat wij je kunnen bieden én over watt time management voor jou kan doen.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Wat productieve mensen gemeen hebben – 9 tips

13-03-2017

Productieve mensen hebben een doel, weten waar hun prioriteiten liggen en focussen zich op de belangrijkste taken. 9 tips hoe ook jij een stuk productiever kunt worden dan je denkt.

Lees meer

Weersta iedere verleiding met deze vijf technieken

30-01-2017

Het lijkt het wel of je opgeslorpt wordt door ad hoc vragen, nutteloze verzoeken en mails. Aan belangrijke dingen kom je niet toe. Pas als iedereen weg is. Maar ja, dan is de dag alweer bijna voorbij. Herkenbaar?

Lees meer