Welke factoren veroorzaken een burn-out?

12 juli 2018

Veel mensen koppelen een burn-out direct aan stress. Dit klopt ook voor een deel, maar het is goed om eens verder te kijken. Stress is er namelijk in veel soorten en niet alle soorten stress zijn factoren die een burn-out veroorzaken. Het Effectieve Werken geeft je inzicht in de belangrijkste factoren die een burn-out kunnen veroorzaken. In onderstaande video vind je meer informatie over het ontstaan van een burn-out.

 

 

Gebrek aan drie basisprincipes

Stress voorkomen kan niet altijd, maar je extra stress op de hals halen is minder lastig dan je denkt. Wanneer je een gebrek hebt aan één van de drie basisprincipes, dan ervaar je direct meer stress op het werk. De basisprincipes zijn eten, drinken en slapen. Eerder gaven we je al inzicht in hoeveel slaap je werkelijk nodig hebt om overdag optimaal te kunnen presteren. Daarnaast hebben we je gezondheidstips gegeven voor een betere productiviteit. Dit is niet voor niets. Wanneer je hier geen aandacht aan besteedt, dan krijg je direct meer stressgevoelens. Een langdurig gebrek aan gezonde voeding, voldoende hydratatie of een goede nachtrust kan dus uiteindelijk een burn-out veroorzaken. Dit laat ook zien dat je werk lang niet altijd één van de belangrijkste factoren voor een burn-out is.

 

De hersteltijd overslaan

Je bent een mens. Je kunt niet altijd maar doorgaan zonder hier en daar even stil te staan. Dat moment van stilstaan heb je nodig om even te herstellen. Eén van de belangrijkste factoren die een burn-out veroorzaken is het overslaan van de hersteltijd. Op je werk is dit je pauze. Je hebt niet voor niets pauzes op het werk. Deze pauzes heb je nodig om even de ogen van het scherm te halen, om even de gedachten vrij te maken en ontspanning te zoeken. Pauzes heb je nodig om productief te blijven en om stress niet te ver op te bouwen. Niet voor niets zijn deze rustmomenten ook opgenomen in de effectieve Pomodoro techniek. Sla geen pauzes over, want wanneer je dit te vaak doet over een lange periode zou je zomaar getroffen kunnen worden door een burn-out.

 

Signalen negeren

Een burn-out komt niet vanzelf. Je krijgt op de eerste plaats te maken met overspannenheid. Op dit moment heb je de kans om rust te nemen. Je herstelt binnen een relatief korte tijd en kunt weer opnieuw beginnen. Negeer je de signalen en blijf je stug doorgaan? Dan leidt overspannenheid op den duur tot een burn-out. De herstelperiode is een behoorlijk eind langer, dus je bent wel even uit de running. Om een burn-out te voorkomen is het dus heel belangrijk om signalen van stress en overspannenheid niet te negeren.

 

Tip:

 

Time management voorkomt een burn-out

Effectief met je tijd omgaan kan een groot deel van de stress wegnemen. Je kunt dus aanzienlijk minder stress ervaren door time management. Wel is het belangrijk dat je dan op de juiste wijze omgaat met time management. Hierbij helpen wij je graag. Wij bieden je een goede training waar jij direct mee aan de slag kunt. Natuurlijk kunnen wij je vooraf meer vertellen over onze trainingen. Voor meer informatie of advies kun je altijd contact met ons opnemen.